طراحی پورتال، طراحی پورتال سازمانی، طراحی پورتال اختصاصی
پورتالهای عمودی درمقابل افقی
دو دستهبندی مهم، پورتالهای افقی، که قسمتهای زیادی را پوشش میدهند، و پورتالهای عمودی، که بر روی یک قسمت تمرکز دارند، هستند. به عبارت دیگر پورتالهای افقی، بهمانند یک سکو برای چندین شرکت در یک بخش تجاری یا یک نوع تولیدکننده یا توزیعکننده میباشند. در نتیجه پورتال عمودی یک نقطه ورودی خاص برای یک بازار یا صنعت خاص که گاهی اوقات به آن ورتال (به انگلیسی: Vortal) نیز میگویند، تعریف میشود.
پورتال اطلاعاتی عمودی
پورتالهای خاص (صنعتی، بازرگانی، خدماتی) که به آنها پورتالهای عمودی نیز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصی دارند (مانند پورتالهای بانکها، سازمانهای دولتی، وزارتخانهها و …)
پورتالهای وب شخصی
فضایی برای معرفی و به اشتراک گذاری نمونه کارها و نوع فعالیت و رزومه هر شخص در این مجموعه قرار میگیرد.
پورتالهای خبری
اتاقهای رسانهای قدیمی در تمام دنیا به سرعت جای خود را به فناوریهای جدید دادند. این آغاز پورتالهای خبری بود. این کانالهای رسانهای جدید در زمان بسیار کوتاه جایگاه رسانههای چاپی را گرفتند.
پورتالهای وب دولتی
پورتالهای فرهنگی
پورتالهای شرکتی
پورتالی که برای یک شرکت خاص طراحی شده و استقاده کنندگان آن کارمندان شرکت میباشند. پورتالهای شرکتی قابلیتهای مختلف نسبت به بزرگی شرکت خواهد داشت. این پورتالها میتوانند خیلی ساده و ابتدایی مانند یک وب سایت باشند یا خیلی پیچیده و پرکاربرد برای سازمانها و شرکتهای چند ملیتی با کاربردهای مختلف.
پورتالهای سهام
پورتالهای سهام برای افرادی که به خرید و فروش سهام میپردازند کاربرد دارد. این افراد با ورود به پورتال سهام میتوانند از قیمت روز هر سهم و درخواستهای خرید و فروش و قیمت آن مطلع شوند. همچنین پورتالهای سهام میتواند دارایی سهامدار را مشخص نماید. این گونه پورتالها از طرف کارگزاریهای سهام خریداری و توسط سهامداران مورد استفاده قرار میگیرد.
پورتالهای جویشگر
پورتالهای جویشگر، نتایج جستجو را از چندین جویشگر در داخل یک صفحه آماده میکنند.
پورتالهای مناقصه
پورتالهای عمومی
پورتالهای عمومی که تمامی کاربران اینترنت را مخاطب قرار میدهند (برای مثال Yahoo , Excite, Google و مانند آن)